Latter inkontinens kan afhjælpes ved at træne og bruge sin bækkenbund på en lidt speciel måde. Svar på : Jeg tisser, når jeg griner.

Men først skal man jo vide hvor bækkenbunden er. Du kan få en  pjece om knibeøvelser her fra klinikken. Der står, hvordan man skal finde og optræne bækkenbunden til at kunne lukke hver gang at trykket stiger inde i maven f.eks. ved fysisk aktivitet og latter. Det kaldes knibeøvelser.

Målet med knibeøvelser ved denne form for inkontinens er god koordinering/ parathed. Årsagen til at du bliver våd er nemlig at du ”snubler” med din bækkenbund. Det vil sige at man skal  lære at lukke bækkenbunden lige før der grines. Derudover bruger man nogle teknikker til at finde de rette muskler til at hjælpe bækkenbunden med at spænde under latteren. Dette gøres f.eks. ved at bide om fingeren under latter, suge maven ind under grin, slå sig på lårerne under grin og lade være med at slå nakken tilbage under grin.

Det kan måske lyde mærkeligt, men bækkenbunden har det ligesom alle andre muskler i kroppen. Den kan godt lide at arbejde sammen med andre muskler. F.eks. arbejder fingermusklerne sammen med tungemusklerne. Det ses tydeligt med børn, der skal lære at skrive. Der kører tungen rundt om læberne samtidig med der skrives.

De muskler, der samarbejder med bækkenbunden er læbernes muskler og halsens bøjemuskler.

Derudover er det mavemusklerne, der primært bestemmer om bækkenbunden skal spændes eller slappes af.

Når man spænder de nederste mavemuskler – suger navlen ind – spændes bækkenbunden. Når man puster maven  ud og  presser  slapper bækkenbunden af – det gøres, når man slår en prut. Pustes maven ud ved latter-  man kluk- ler bliver  det utrolig svært at holde på vandet, da bækkenbunden slapper af samtidigt.

Derfor er det utrolig vanskeligt at kluk le,  hvor maven hopper ud i takt med latteren, have åbne læber – smile rigtig meget – samtidigt med at man lægger nakken tilbage under latteren. Alt det får nemlig bækkenbunden til at slappe af også er man utæt.

Hvis det er vanskeligt at lære dette kan du få en henvisning fra din læge til an specialuddannet fysioterapeut, der kan måle på din bækkenbund og lære dig den rette koordinering.

Dette kan gøres uden på underbukserne eller med en finger på endetarmen eller endnu mere korrekt ved er lille måler i endetarmen(på tykkelse med en blyant).

Birthe Bonde

Specialist i musculoskeletal fysioterapi, uroterapeut og sexolog